Boost je ochtend in 30 minuten

[cml_media_alt id='1926']Drink-this-Daily[/cml_media_alt] Ken je dat? De wekker gaat, het is nog donker, de regen tikt tegen het raam en dat bed, dat ligt zo enorm lekker… Je snoozed de wekker en draait je nog een keer om. En nog een keer.
Maar wist je dat hoe je opstaat een groot deel van de dag bepaalt? Dat je door iets meer tijd te nemen voor jezelf en je ochtendritueel je een heel ander mens kunt voelen gedurende de dag?

Wij geven je deze week 10 tips voor een frisse start. In minder dan 30 minuten. En geloof ons, het is het waard om een half uur eerder op te staan en aandacht aan jezelf te geven! Je voelt je energieker, helderder en meer gefocust. En dat zonder koffie!
Waarom probeer je het niet eens een week en laat je ons volgende week weten wat het met je doet?

Stap 1: Morning Me Time
Een half uur eerder op staan heeft een grote impact op de rest van je dag. Je besteedt even bewust aandacht aan jezelf. Aan wat jouw lijf nodig heeft. Je zet je mind even op stil voordat het gaat ratelen. Je traint jezelf niet gelijk in de versnelling te gaan om alles voor elkaar te krijgen die dag met een bewust moment voor jezelf te nemen. Me Time.

Oh, niet onbelangrijk…laat de telefoon met alle berichten ook even nog voor wat het is. Gelijk willen reageren op informatie of vragen van anderen leidt alleen maar af van jouw tijd voor jezelf.

Stap 2: Warm water met citroen (2 minuten)
Een glas warm water met vers citroensap is een cleansing voor je hele systeem. Het werkt ontgiftend, maakt je spijsverteringssysteem wakker, de vitamine C van citroen boost je immuunsysteem en het zuur alkaliseert je lichaam.
En waarom warm water? Volgens de Ayurvedische traditie is het beter om warm water te drinken om dat je koud water naar lichaamstemperatuur verwarmen. Dit kost je lichaam energie. Drink met kleine slokjes en bewust.

Stap 3 : Move that ass (3 minuten)
Zet je favoriete nummer aan en Dance as if Nobody is Watching. Door dansen maak je niet allen happy hormones -zoals endorfine- aan, het zorgt ervoor dat je lymfesysteem de gifstoffen gaat afvoeren van de nacht. Al onze systemen in het lichaam kennen een pompsysteem. Denk aan het hart dat bloed rondpompt, de darmen, de longen. Het lymfesysteem kent dat niet en is dus afhankelijk van beweging. Dans je gifstoffen dus je lijf uit!

Ps. En is dansen een beetje too much voor je op de vroege ochtend, touwtje springen, op en neer springen helpt ook.

Stap 4: Stretch (3 minuten) [cml_media_alt id='1928']Side Stretch-300[/cml_media_alt]

Geef je lichaam de kans om zich op te rekken. Letterlijk je ruimte in te nemen. Je kunt dit doen met yogastretches. Een aantal zonnegroeten maakt al een wereld van verschil. Ook jezelf lang maken en dan weer klein, naar rechts en links strekken en een paar voorover buigingen is zo heilzaam. Je zult zien dat je met meer gemak door de dag beweegt.

Stap 5: Meditatie (5 minuten)
Mediteren voor een paar minuten kan al voldoende zijn om je hele bewustzijn te kalmeren en te centreren. Er is geen specifieke meditatie die het beste werkt, dit is voor iedereen anders. Kijk wat jij fijn vindt. Je kunt geleide meditaties vinden op Youtube of bij www.headspace.com. Of misschien mediteer je liever in stilte?
Kies een comfortabele positie voor jezelf, en geef je over aan het moment. Jouw innerlijke stilte moment voordat de dag met al haar dynamiek en mogelijkheden begint.

Stap 6: Luister naar iets dat je motiveert (10 minuten)
Dit kan je favoriete muziek zijn, een TEDtalk, affirmaties van Louise Hay, inzichten over meditatie van Deepak Chopra.
Heel vaak worden we wakker en zetten we het nieuws aan. Het is goed om op de hoogte te blijven van de laatste gebeurtenissen maar je doet jezelf een groot plezier verontrustende nieuws berichten even uit te stellen. Je mind hoeft dan niet gelijk bezig met alles buiten jouw vier muren.
Zet iets op wat je inspireert zodat je later op de dag vanuit een ander perspectief de wereld aan kan.

Stap 7: Droog borstelen (Tijdens stap 5)
Een ritueel vanuit de Ayurveda, een massage en scrub tegelijkertijd. Met droog borstelen verbeter je de circulatie en verwijder je dode cellen. Belangrijk is dat je naar je hart toe borstelt. Begin bij je voeten en werk zo via je benen omhoog. Kleine cirkeltjes. Vergeet niet je armen en nek.
Doe het voor het douchen en check even het verschil nadat je hebt afgedroogd. Je huid zal heerlijk zacht aanvoelen.

Stap 8: Green Smoothie (5 minuten)
Met een blender of een sapcentrifuge kun je de lekkerste sapjes maken die de perfecte ontbijtkick geven. Meer heb je niet nodig als je rode biet, appel, amandelmelk en gember mengt. Of spinazie, banaan, kokosmelk, peterselie en blauwe bessen. Voeg wat superfoods toe zoals hennep, chia zaad, lijnzaad of een lepel gedroogde wheatgrass. Een groot, vol glas (300 ml) houdt je zeker zoet tot een uur of elf.

Stap 9: Glimlach naar jezelf in de spiegel (halve minuut)
Een gegarandeerde boost voor je zelfvertrouwen! Een halve minuut glimlachen naar jezelf in de spiegel werkt door op alle niveau’s. De belangrijkste is misschien wel, dat je even incheckt bij je grote onderbewuste ik. Je bewuste, vaak ratelende, zelf (je hoofd) kan er niet om heen en mag zich even overgeven aan de zachtheid van je blik.
Glimlach van oor tot oor (Ja! Dit voelt raar de eerste keren!) en blijf goed naar jezelf kijken. Wat gebeurt er met je gezicht, je ogen?

Stap 10: Schrijf je top 3 voor deze dag (1 minuut)
Eindig je Me Time met een top 3 van wat jij belangrijk vindt voor vandaag.
Het soms verleidelijk om je te laten leiden door andermans prioriteiten. Maak je eigen top 3 voor de dag. Dit hoeven geen grote dingen te zijn. Begin juist klein. Een glimlach naar die medepassagier, een compliment aan een collega, 1,5 liter water drinken.
Je zult zien als je klein begint dan kun je het steeds meer uitbouwen naar iets groters.
En stap niet in de verleiding om een grote to do list te maken. Dat is vaak niet haalbaar en daardoor zul je sneller dit waardevolle ritueel opgeven. Dus hou het simpel : 3 dingen, niets meer en niets minder. Je zult je beter voelen aan het einde van de dag dat je deze drie dingen hebt gedaan!

En? Hoe voel je je nu?